Sunday, April 6, 2014

Zuhd



Rekao je ibn Kajjim, rahimehullah u Medaridž as-Salikin“:

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Tebe obožavamo i od Tebe pomoć tražimo. (Fatiha, 5)

Uzvišeni Allah kaže u plemenitom Kur'anu:

مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ
Ono što je u vas – prolazno je, a ono što je u Allaha – vječno je. (Nahl, 96)

Allahu Uzvišeni takođe kaže:

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا ۖ وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ ۚ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
Znajte da život na ovome svijetu nije ništa drugo do igra, i razonoda, i uljepšavanje, i međusobno hvalisanje i nadmetanje imecima i brojem djece! Primjer za to je bilje čiji rast poslije kiše oduševljava nevjernike, ono zatim buja, ali ga poslije vidiš požutjela, da bi se na kraju skršilo. A na onome svijetu je teška patnja i Allahov oprost i zadovoljstvo; život na ovome svijetu je samo varljivo naslađivanje. (Hadid, 20)

On takođe kaže o dunjaluku, životu na ovom svijetu:

إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّىٰ إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ ۚ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
Život na ovome svijetu je sličan bilju zemaljskom na koje Mi spustimo s neba kišu s kojim se ona izmiješa, kojim se onda hrane ljudi i stoka. Pa kad se Zemlja ukrasi svojim ruhom i okiti i kad stanovnici njezini pomisle da su oni toga gospodari, dođe zapovijed Naša, noću ili danju, i Mi to pokosimo, kao da prije ničeg nije ni bilo. Eto, tako Mi potanko izlažemo dokaze narodu koji hoće da razmisli. (Junus, 24)

Allah takođe kaže:
وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ مُقْتَدِرًاالْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا
Navedi im kao primjer da je život na ovome svijetu kao bilje, koje i poslije natapanja vodom, koju Mi s neba spuštamo, ipak postane suho, i vjetrovi ga raznesu. A Allah sve može! Bogatstvo i sinovi su ukras u životu na ovome svijetu, a dobra djela, koja vječno ostaju, biće od Gospodara tvoga bolje nagrađena i ono u što se čovjek može pouzdati. (Kehf, 45-46)


On, Uzvišen neka je takođe kaže:

قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَىٰ
Reci: "Uživanje na ovome svijetu je kratko, a onaj svijet je bolji za one koji se grijeha klone; (Nisa'a, 77)

On takođe kaže:

بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَاوَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ
Ali, vi više život na ovom svijetu volite, a onaj svijet je bolji i vječan je. (Al-A'la, 16-17)

On takođe kaže:

وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ۚ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ
I nikako ne gledaj dugo ljepote ovoga svijeta koje Mi kao užitak raznim sortama nevjernika pružamo, da ih time na kušnju stavimo, ta nagrada Gospodara tvoga je bolja i vječna.(Ta Ha, 131)

I On, Uzviešeni kaže:

إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًاوَإِنَّا لَجَاعِلُونَ مَا عَلَيْهَا صَعِيدًا جُرُزًا
Sve što je na Zemlji Mi smo kao ukras njoj stvorili da iskušamo ljude ko će se od njih ljepše vladati, a Mi ćemo nju i golom ledinom učiniti. (Kehf, 7-8)

On takođe kaže:

وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَوَلِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِئُونَوَزُخْرُفًا ۚ وَإِنْ كُلُّ ذَٰلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَالْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ
A da neće svi ljudi postati nevjernici, Mi bismo krovove kuća onih koji ne vjeruju u Milostivog od srebra učinili, a i stepenice uz koje se penju, i vrata kuća njihovih i divane na kojima se odmaraju, i ukrase od zlata bismo im dali, jer sve je to samo uživanje u životu na ovome svijetu, a onaj svijet u Gospodara tvoga biće za one koji budu Njegova naređenja izvršavali, a Njegovih zabrana se klonili.(Zuhruf, 33-35)

Mnogo mjesta u časnom Kur'anu se odnose na odbijanje života na ovom svijetu i Kur'an nas obavještava o njegovoj niskosti, bezvrijednosti, beznačajnosti i konačno da će njemu doći kraj.U isto vrijeme Allah ohrabruje vjernike, podstiče kod njih budnu želju za onim svijetom i objašnjava zadovoljstva i užitke vječnog prebivališta.

Tako, ako Allah želi dobro za Svog roba, On mu pokaže stvarnost ovog niskog i prolaznog svijeta.Pa kojem se od ova dva treba dati prednost, ovom životu ili ahiretu?

Mnogi su definisali značenje riječi zuhd.Neki od njih su:

Čuo sam ibn Tejmijje da kaže o zuhdu:
„Zuhd je napuštanje  onih stvari koje ti neće koristiti na ahiretu, a wera'a (bogobojaznost) je napuštanje onih stvari za koje se bojiš da će ti naštetiti na ahiretu.“

I ovo je nadaleko najbolje objašnjenje o značenu zuhda i wera'a.

Sufjan es Sevri je rekao o zuhdu:

„Zuhd je posjedovanje ograničene količine nadanja a zuhd nije jedenje proste hrane ili oblačenje jeftine odjeće ili ogrtača.“

U pogledu zuhda, Uzvišeni Allah kaže u časnom Kur'anu:

لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
da ne biste tugovali za onim što vam je promaklo, a i da se ne biste previše radovali onome što vam On dade. Allah ne voli nikakve razmetljivce, hvalisavce, (Hadid, 23)

Tako je zuhd u ovom ajetu definisan kao nepokazivanje pretjerane radosti za ukrasima ovoga svijeta i ne tugovanje za stvarima koji su te mimoišle.

Ibn Dželal je rekao:

„Zuhd je da znaš da je ovaj svijet prolazan koji će proći.On ne treba biti uveličan u nečijem srcu niti se treba puno fokusirati na njega.Zapravo, čovjek se treba okrenuti od njega.“

Rečeno je da zuhd znači suzdržavanje od dunjaluka (ovoga svijeta) bez prikazivanja.

Dža'nid je takođe rekao:

„Zuhd znači osloboditi srce od stalnog željenja“.

Veliki imam, imam Ahmed je rekao:

„Zuhd je da nemaš previše očekivanja“.

Imam Ahmed je takođe rekao:
„Zuhd na ovom svijetu je da ne budeš ushićen onim što posjeduješ i da ne budeš uznemiren okretanjem od njega.“ Tako je imam Ahmed bio upitan o čovjeku koji posjeduje hiljadu dirhema, da li se takva osoba može smatrati zahidom? Imam Ahmed je odgovorio: „Da, ali samo pod jednim uslovom a to je da ako se njegovo bogatstvo poveća da ne bude ushićen a ako se umanji da ne postane uznemiren i nesretan.“

Veliki ibn Mubarek je rekao u pogledu zuhda:

„To je posjedovanje povjerenja u Allaha i zadovoljstvo u vremenima siromaštva.“

Takođe je Abdullah ibn Zejd rekao:

„Zuhd može biti praktikovan od čovjeka čak i ako ima samo jedan dinar ili dirhem.“

Ebu Sulejman Darani je rekao:

„Zuhd znači ostavljanje onih stvari koje te odvraćaju od Allaha Uzvišenog i Veličanstvenog i mnogo učenjaka su takođe rekli ovu izjavu.“

Takođe, Ruvim Džunejd je u pogledu zuhda rekao:

„To je omalovažavanje dunjaluka i čišćenje njegovih tragova iz čovjekova srca.“

Zul-Nun je rekao o zuhdu:

„Zuhd je kontrolisannje svoga nefsa (čovjekovih želja)“.

Nastaviće se inšaAllah...